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    Kontakt

    Univ.-Prof. Dr. med. Sarah König, MME (Heidelberg)

    Fachärztin für Chirurgie
    Fachärztin für Viszeralchirurgie
    Master of Medical Education

    Institutsleitung für Medizinische Lehre
    und Ausbildungsforschung am Universitätsklinikum Würzburg
    Julius-Maximilians-Universität Würzburg

    Adresse:
    Josef-Schneider-Str. 2/D6
    97080 Würzburg

    E-Mail: Koenig_Sarah@ukw.de

     

    Kurzlebenslauf:

    • seit Februar 2016 W3-Professorin und Lehrstuhlinhaberin/Institutsleitung für Medizinische Lehre und Ausbildungsforschung
    • Außerplanmäßige Professorin 2014
    • Master of Medical Education (MME) 2012-2014 an der Universität Heidelberg
    • Habilitation und venia legendi 2009 „Leberrepopulation nach hepatozellulärer Transplantation“ in der Chirurgie an der Universitätsmedizin Göttingen
    • Promotion „Selektive intraportale Transplantation von Fluoreszenz-(DiI-) gefärbten Hepatozyten“ an der Georg-August-Universität Göttingen in der Chirurgie (1999)
    • Studium der Humanmedizin in Göttingen und Paris (Frankreich)

    Forschungsschwerpunkte:

    • Kompetenzorientierung in der Aus- und Weiterbildung
    • Interprofessionelle Kommunikation und Teamarbeit
    • Nachwuchsförderung und Gender-Aspekte
    • Lebermetastasierung kolorektaler Karzinome
    • Leberregeneration
       

    Publikationen:

    2019

    König S, Stieger P, Sippel S, Kadmon M, Werwick K, Sterz J, Höfer S, Rüsseler M*, Walcher F*, Adili F. (2019). Professionalisation of didactics in daily clinical routine - the personal perception of clinical teaching staff with respect to didactic competence and the framework conditions of teaching. Zentralblatt fürChirurgie; 144: 1–9

    2018

    Backhaus, J., Huth, K., König, S., Homayounfar, K., Entwistle, A. (im Druck). Digital affinity in medical students influences learning outcome: a cluster analytical design comparing vodcast with traditional lecture. Journal of Surgical Education.

    König, S., & Hörnlein, A. (2018). Prüfungen im Medizinstudium – mehr als nur Noten. Wiener Medizinische Wochenzeitschrift, 1–6.

    König S., Stieger P., Sippel S., Kadmon, M., Werwick, K., Sterz, J.4*, Höfer, S.5*, Rüsseler, M.4*, Walcher, F.6*, Adili, F. (im Druck). Professionalisation of didactics in daily clinical routine - the personal perception of clinical teaching staff with respect to didactic competence and the framework conditions of teaching. Zentralblatt für Chirurgie.

    Neuderth, S., Lukasczik, M., Thierolf, A., Wolf, H.-D., van Oorschot, B., König, S., ... & Henking, T. (2018). Use of standardized client simulations in an interprofessional teaching concept for social work and medical students: first results of a pilot study. Social Work Education, 1-14. doi:10.1080/02615479.2018.1524455

    2017

    Backhaus, J., Jeske, D., Poinstingl, H., & Koenig, S. (2017). Assessing Efficiency of Prompts Based on Learner Characteristics. Computers, 6(1), 7.

    Bocuk, D., Wolff, A., Krause, P., Salinas, G., Bleckmann, A., Hackl, C., Beissbarth, T.  & Koenig, S. (2017). The adaptation of colorectal cancer cells when forming metastases in the liver: expression of associated genes and pathways in a mouse model. BMC cancer, 17(1), 342.

    Rabe, C., Ghadimi, M., & König, S. (2017). Undergraduate Medical Students" On Call" to Assist in Theatre: Analysis of the Financial Aspects and a Mixed-Method Study Exploring Their Motives for Working. Zentralblatt für Chirurgie, 142(1), 25-31.

    Schleicher, I., Leitner, K., Juenger, J., Moeltner, A., Ruesseler, M., Bender, B., Sterz, J., Stibane, T., Koenig, S., Frankenhauser, S. & Kreuder, J. G. (2017). Does quantity ensure quality? Standardized OSCE-stations for outcome-oriented evaluation of practical skills at different medical faculties. Annals of Anatomy-Anatomischer Anzeiger, 212, 55-60.

    Schleicher, I., Leitner, K., Juenger, J., Moeltner, A., Ruesseler, M., Bender, B., Sterz, J., Schuettler, K.-F., Koenig, S. & Kreuder, J. G. (2017). Examiner effect on the objective structured clinical exam–a study at five medical schools. BMC medical education, 17(1), 71.

    Sterz, J., Ruesseler, M., Britz, V., Stefanescu, C., Hoefer, S. H., Adili, F., König, S., ... & Voss, F. (2017). The Medical Examination-Between Desire and Reality-Analysis of Consensus Between the Second Part of the Medical Licensing Exam (IMPP) and the National Catalogue of Expertise-based Learning Goals in Surgery (NKLC). Zentralblatt fur Chirurgie, 142(6), 614-621. doi: 10.1055/s-0043-119995

    König, S., Rabe, C., Dobbelstein, M. (2017). Clinician Scientists – Strukturierte Zweigleisigkeit. Deutsches Ärzteblatt, 114(19), A940-A942.

    Werwick, K., Spura, A., Gottschalk, M., Meyer, F., Walcher, F., König, S., ... & Stieger, P. (2017). Für Chirurgie begeistern–Einflüsse der Famulatur aus Sicht Studierender auf eine spätere Fachpräferenz. Zentralblatt für Chirurgie-Zeitschrift für Allgemeine, Viszeral-, Thorax-und Gefäßchirurgie, 142(06), 550-559.

    2016

    Schwarz, L., Sippel, S., Entwistle, A., Hell, A. K., & Koenig, S. (2016). Biographic Characteristics and Factors Perceived as Affecting Female and Male Careers in Academic Surgery: The Tenured Gender Battle to Make It to the Top. European Surgical Research, 57(3-4), 139-154.

    Kadmon, M., Bender, M., Adili, F., Höfer, S., Hoffmann, H. S., König, S., Rüsseler, M. & Walcher, F. (2016). Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Chirurgie (NKLC)–Eine Chance zur Verbesserung der studentischen Ausbildung. Zentralblatt für Chirurgie,141(04), 355-357.

    Monin, M. B., Krause, P., Stelling, R., Bocuk, D., Niebert, S., Klemm, F., Pukrop, T. & Koenig, S. (2016). The anthelmintic niclosamide inhibits colorectal cancer cell lines via modulation of the canonical and noncanonical Wnt signaling pathway. Journal of Surgical Research, 203(1), 193-205.

    Homayounfar, K., König, S., Rabe, C., Beck-Broichsitter, B., Lützen, U., Ghadimi, M. B., & Schmidt, C. (2016). Recruiting and Personal Development in Surgical Departments of Large Referral Centers-Current Practice and Options for Improvement from Industry and Service Business. Zentralblatt für Chirurgie.